We współczesnym biznesie bardzo ważną rolę odgrywa identyfikacja wizualna. Każda licząca się firma musi mieć swój logotyp nazywany powszechnie logiem. Identyfikacja wizualna to nie tylko logo, ale ogólna spójna koncepcja na wszelkie stosowane działania marketingowe. W każdym razie zupełnym minimum jest posiadanie przez firmę indywidualnego logo. Projektowaniem grafiki pod logo zajmują się najczęściej agencje marketingowe czy studia graficzne. Są jednak pewne zasady tworzenia logo, których trzeba przestrzegać.
Najpierw analiza potrzeb a potem projektowanie
Pierwszym krokiem do posiadania przez firmę logo jest znalezienie odpowiedniego wykonawcy, który zajmie się wszystkim od początku do końca. Zgłaszając się do studio graficznego w sprawie logo trzeba wiedzieć, czego mniej więcej się oczekuje. Bo najpierw trzeba przejść dokładną analizę potrzeb. Jest to najczęściej rozmowa pomiędzy osobą realizującą projekt a właścicielem firmy, która go zamawia. Logo powinno być przede wszystkim unikatowe, ale również dostosowane do tego, jakie firma posiada do tej pory tradycje i doświadczenia. Przynajmniej tak zaczyna się projektowanie logo w Toruniu, gdzie bardzo wiele firm posiada swoje własne logotypy. Największe i najlepiej rozpoznawane firmy dbają o to, żeby ich logo pojawiało się wszędzie, ale to już jest kwestia odpowiedniego marketingu. W każdym razie dopiero po dokładnym poznaniu potrzeb zlecającego graficy przystępują do tworzenia logo. Najczęściej tworzy się je na dwa sposoby. Pierwszy to wykreowanie ciekawego wizerunku artystycznego dla nazwy firmy, oczywiście jeśli jej długość pozwala na taką kreację. Drugą możliwością jest stworzenie dopasowanego do firmy zlecającej znaku graficznego. Musi to być coś, co będzie łatwo zapamiętywane i każdemu będzie się kojarzyło właśnie z tą firmą. Kiedy już całość koncepcji zostanie zamieniona w przygotowaną grafikę można ją zarejestrować jako znak zastrzeżony. Logo musi być skuteczne, a więc musi przyciągać wzrok i zostać przez oglądającego zapamiętane. Tylko takie logo będzie przynosiło realne korzyści firmie, która z niego korzysta.
Każda pracownia graficzna czy agencja marketingowa zajmująca się profesjonalnym tworzeniem logo doskonale wie, że najważniejsze w tym całym procesie są potrzeby i doświadczenia klienta, który je zamawia. Oprócz samej koncepcji i planu logo potrzebna jest jeszcze duża doza artyzmu i wyobraźni tworzących je grafików. Bo przecież logo musi być wizualnie atrakcyjne i przyjemne dla oczu. Wybierając firmę do tworzenia logo warto przejrzeć najpierw całe jej portfolio prac.