Kiedy dzieci są zaznajomione z programowaniem, doceniają działanie technologii cyfrowej. Technologia cyfrowa stanowi dużą część życia wielu dzieci, ponieważ są otoczone smartfonami, grami wideo, rozrywką, stronami internetowymi, a nawet robotami. To, co napędza tę technologię, to oprogramowanie lub programy komputerowe tworzone przez kodowanie. Ważne jest, aby dzieci rozumiały elementy składowe integralnej części ich życia. Muszą zdać sobie sprawę, że to, co dzieje się, gdy korzystają z technologii, nie jest magią, a one sami mogą tworzyć programy, które mogą być przydatne.
Jakie korzyści przynoszą dzieciom kursy programowania?
Wiedza o tym, co dzieje się pod maską nowoczesnej technologii, jest tylko jedną z korzyści uczenia się programowania dla dzieci. Wiele innych korzyści związanych jest z tym, że uczą się one myśleć i rozwijać umiejętności, których będą potrzebować w przyszłości. Dzieci uczą się myślenia komputerowego – kiedy dzieci uczą się czytać i pisać kod, rozwijają umiejętności poznawcze i uczą się metodycznego procesu rozwiązywania problemów. Proces obejmuje wykorzystanie abstrakcyjnego myślenia i rozpoznawania wzorców, aby przedstawić problem na nowe i różne sposoby, logiczne organizowanie i analizowanie danych, dzielenie problemu na mniejsze części, identyfikowanie i tworzenie kroków potrzebnych do rozwiązania problemu, uruchamianie procedur, analizowanie wyników oraz ustalenie, czy wyniki dały akceptowalną odpowiedź. Myślenie obliczeniowe można zastosować do innych sytuacji poza kodowaniem, ponieważ jest to sposób myślenia, który rozwiązuje praktyczne problemy. Dzieci uczą się korzystać z logiki. Kursy z programowania dla dzieci Warszawa uczą dzieci korzystać z logicznego myślenia, które jest niezbędne do tworzenia kodów. Polega na formułowaniu procedur krok po kroku w celu uzyskania pożądanego rezultatu. Dzieci uczą się rozwiązywania problemów – kodowanie uczy dzieci rozkładania złożonych problemów na części składowe. Tę technikę rozwiązywania problemów można przenieść na wiele innych dziedzin. Podczas kodowania programista wykrywa błędy, generując inteligentne hipotezy i dostosowując części swojego kodu po jednym elemencie, aby sprawdzić, który z nich rozwiązuje problem.
Wielu dobrych programistów twierdzi, że zaczynali kodować w wieku 5 lub 6 lat. Ale najlepszy wiek aby zacząć jest wtedy, gdy dziecko zaczyna wykazywać podekscytowanie i zainteresowanie programowaniem, na przykład gdy myśli, że może stworzyć własną grę, lub stworzyć program, który będzie użyteczny lub zapewni rozrywkę jego przyjaciołom. W wieku 7 lub 8 lat większość dzieci ma wystarczająco rozwinięte umiejętności logicznego i krytycznego myślenia potrzebne do kodowania.